Droga do Europy w najnowszym numerze "Bloomberg Businessweek Polska"

150x110

Jan Kulczyk otwiera właśnie kolejny odcinek A2, który połączy Polskę z europejską siecią autostrad. Betonową drogą A2 aż do Euro 2012 będziemy jeździć za darmo. Ostatnia część trasy to najdłuższy w Polsce odcinek autostrady z betonu. W najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska” – „Droga do Europy”.

Ponadto w nowym „Bloomberg Businessweek Polska”: polityczne pomysły na gospodarkę, jak obciąć łeb prawodawczej hydrze, czy ceny mieszkań ruszą… w dół, kto wygra trzecią bitwę o polski handel i nasze portfele, ile kosztuje prywatność w sieci oraz rudowłosa agentka Nowej Rosji. 

Od 1 grudnia autostradą A2 będzie można dojechać aż do granicy z Niemcami. 106-kilometrowy fragment A2 to obecnie najdłuższy oddawany jednorazowo odcinek betonowej autostrady w Europie. Inwestycja kosztowała w sumie 1,6 mld euro, w tym sama budowa – blisko 1,3 mld euro. Aż jedną czwartą kosztów pochłonęły wydatki na ochronę środowiska. Europejski Bank Inwestycyjny, biorąc pod uwagę te proporcje, uznał drogę pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem za najbardziej ekologiczną autostradę w Europie. W najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska” o tym, czym się różni beton od asfaltu, ile kosztują przejścia dla zwierząt i dlaczego na nowym odcinku A2 będzie bezpieczniej.

A2 to jeden z największych realizowanych obecnie projektów infrastrukturalnych w Polsce. Tymczasem nad dalszym rozwojem naszych dróg zbierają się czarne chmury. Budżet unijny na lata 2014–2020 nie jest jeszcze znany, ale jedno wiadomo na pewno: na drogi będzie w nim o wiele mniej pieniędzy niż na kolej czy energetykę. Aby zapobiec wyhamowaniu inwestycji, eksperci proponują utworzenie Funduszu Majątku Państwowego, w którym zgrupowane zostaną akcje spółek o strategicznym znaczeniu, nieprzeznaczone do prywatyzacji. Fundusz, co prawda, nie udzielałby bezpośrednio gwarancji firmom realizującym projekty infrastrukturalne, ale wniósłby aportem specjalne certyfikaty gwarancyjne do Funduszu Gwarancyjnego Rozwoju Infrastruktury (FGRI). O pomysłach na rozwój polskich dróg – w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach dwutygodnika także o pomysłach partii na rozwijanie polskiej gospodarki. Po analizie tego, co powiedział premier w exposé, wszystkie ugrupowania przetrząsają swoje szuflady i zastanawiają się, co z nich powyciągać. Jeszcze w listopadzie zapowiadają pierwsze projekty dotyczące ekonomii, finansów i gospodarki, które – ich zdaniem – jak najszybciej trzeba wprowadzić w życie. W „Bloomberg Businessweek Polska” – kto i co chce zmieniać w gospodarce.

Na pewno zmiany wymaga sam proces stanowienia prawa. "Od dawna twierdzę, iż bez systemowej, kompleksowej reformy systemu nie poradzimy sobie z naprawą polskiego prawa. (…) Obecny system działa jak mityczna Hydra. Dopóki nie zabijemy potwora, głowy będą cały czas odrastać" – mówi w rozmowie z Cezarym Szymankiem Adam Szejnfeld, poseł PO, przewodniczący sejmowej Komisji Skarbu. Jego zdaniem, celem zmian powinno być m.in. prawne uniemożliwienie wielokrotnego nowelizowania, często w tym samym czasie, tej samej ustawy przez różne podmioty, niezależnie od siebie. Nowe ustawy nie mogą też pogarszać sytuacji obywateli. Adam Szejnfeld w Przepytankach Szymanka w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

W dziale Finanse i Inwestycje w nowym „Bloomberg Businessweek Polska” nieruchomości. Według ekspertów, trzeci kwartał tego roku wyróżnił się najwyższą od boomu z 2007 roku skalą obrotów: w sześciu aglomeracjach deweloperzy wprowadzili na rynek 8,9 tys. mieszkań, aż 23 proc. więcej niż rok temu. Tylko we wrześniu ruszyły budowy 7,8 tys. lokali. To liczba notowana ostatnio w... 2007 roku. Popyt jednak nie nadąża za podażą. Zbliżający się koniec rządowego programu dopłat „Rodzina na swoim” wcale nie zachęcił Polaków, by pośpieszyli się z zakupami. Czy czeka nas fala obniżek cen nieruchomości – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”.

„Bloomberg Businessweek Polska” pisze także „trzeciej bitwie o handel”. Tym razem mierzą się rynkowi giganci – hipermarkety, supermarkety i sieci dyskontów. Hipermarkety, niegdysiejszy wróg numer jeden rodzimego handlu detalicznego, czasy świetności mają za sobą. Ich łączne obroty co prawda nominalnie rosną, ale w tempie zaledwie 1,5 proc. rocznie. Dotychczasowym liderom po piętach depczą już supermarkety oraz – co do niedawna było nie do pomyślenia – sieci dyskontowe. I właśnie między nimi rozgrywa się współczesna bitwa o handel. Kto ma szansę zawładnąć naszymi portfelami – o tym w „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także o gospodarce wirtualnej. Coraz więcej serwisów i usług użytkownicy internetu mogą precyzyjnie dostosowywać do swoich potrzeb. Tym samym błyskawicznie zwiększa się liczba udostępnianych prywatnych danych. Serwisy społecznościowe, wyszukiwarki, agencje reklamowe czy przedsiębiorstwa zajmujące się pozyskiwaniem danych (tzw. data mining) są zainteresowane wszystkim, co dotyczy internautów. Jakie witryny przeglądają, jak długo i często, co kupują, z kim utrzymują kontakty, jak wyglądają, co jedzą, w co się ubierają… Internauci mają trzy wyjścia. Pogodzić się z tym, walczyć na własną rękę lub skorzystać z pomocy specjalistów. Jest jeszcze druga strona medalu. Jeśli internauci masowo przestaną za darmo ujawniać swoje dane, internet może zmienić się nie do poznania. Model biznesowy takich firm jak Google i Facebook będzie zagrożony. W odpowiedzi mogą one wprowadzić np. płatne formy wyszukiwania lub opłaty za konta w serwisie społecznościowym. Czy internauci będą gotowi zapłacić taką cenę za prawo do prywatności w sieci – o tym w najnowszym „Bloomberg Businessweek Polska”.

A na deser w „Bloomberg Businessweek Polska”a Anna Chapman i nowa Rosja. W USA, gdzie działała jako rosyjski szpieg, pracowała w cieniu. W Rosji, gdzie media ochrzciły ją mianem Agentki 90–60–90, jest dziś wszędzie. Od jej powrotu minął nieco ponad rok, a udzieliła już niezliczonej ilości wywiadów, wzięła udział w programach telewizyjnych i wiecach politycznych. Media, w większości kontrolowane przez władze, śledzą każdy jej krok. Kreml najwyraźniej znalazł sobie użyteczną celebrytkę. Chapman zdaje się znakomicie pasować do fali „nowych” Rosjan: ambitnych, zapatrzonych w Zachód, przedsiębiorczych. O rudowłosej agentce, rosyjskich inwestycjach w nowe technologie, pieniądzach za ropę i nie tylko – w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 28 listopada. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. Na stronie www.rejestracja.bbwp.pl do końca roku można bezpłatnie zamawiać spersonalizowane wydanie magazynu. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adesem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login.

„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.